[dropbox]

Quant al servei comparteix.udg.edu...

Els missatges de correu amb adjunts molt grossos poden causar problemes als servidors i als ordinadors dels destinataris. Descarregar-los pot ser molt lent en determinades situacions i bloquejar els enviaments o les recepcions de missatges. En alguns casos, si la descàrrega falla repetidament, pot impedir la recepció de cap correu. També cal tenir en compte que els clients de correu augmenten significativament la grandària dels fitxers enviats. Per exemple, desar un missatge d'Outlook amb un adjunt n'augmenta fins en un 40% la grandària. Per a compartir fitxers de més d'1MB, feu servir comparteix.udg.edu per a distribuir-los per Internet de manera segura i eficient.

Hi ha dues classes d'usuaris que accedeixen al sistema comparteix.udg.edu: usuaris interns, associats al servei la universitat, i usuaris externs, en els quals s'engloba la resta d'Internet.

Un usuari intern pot compartir un enviament amb qualsevol, sigui intern o extern. Un usuari extern només pot fer-ho amb un usuari intern. Això ens porta a la pregunta següent: què és un enviament?
enviament: un o més fitxers pujats a comparteix.udg.edu com un sol paquet per a enviar a una persona o grup de persones
Hi ha diverses maneres per fer un enviament de múltiples fitxers en una sola acció:
  • Arrossegar i deixar anar múltiples fitxers a la pàgina d'enviaments
  • Fer clic al botó d'afegir fitxers a la pàgina d'enviaments, i seleccionar un o més fitxers mitjançant la combinació Shift+clic o Ctrl+clic (Cmd+clic en els Mac)
  • Agrupar i comprimir fitxers en un sol paquet i adjuntar el fitxer resultant a la pàgina d'enviaments. Hi ha diverses maneres d'empaquetar i comprimir fitxers:
    • Els usuaris de Mac poden seleccionar els fitxers al Finder i "Comprimeix" (veure el menú <em>Fitxer</em>)
    • Els usuaris de Windows poden crear una "carpeta comprimida" o fer servir 7-Zip
    • Els usuaris de Linux/Unix poder fer servir "PeaZip" or "File Roller"
Crear un enviament
Quan un usuari crea un enviament ha d'introduir certa informació sobre ell (nom, organització i adreça de correu); informació sobre el(s) destinatari(s) (nom i adreça de correu); i escollir els fitxers que formaran part de l'enviament. Si els fitxers es pugen correctament, s'envia un correu al(s) destinatari(s) per notificar-los-ho. El correu proporciona també un enllaç per accedir a l''enviament. Es conserven altres dades (per exemple l'adreça IP i/o nom de l'ordinador des d'on s'ha fet l''enviament) per ajudar al destinatari a comprovar la identitat del remitent.

Els enviaments només són accessibles mitjançant l'ID de petició i la contrasenya (ambdós). En crear els enviaments, podeu triar enviar-ho o no al destinatari automàticament: en cas que no ho feu, llavors haureu de fer-li arribar manualment.

Crear una recollida
Hi ha dues maneres de recollir els fitxers que s'han deixat:
  • Els usuaris poden fer clic a l'enllaç del correu de notificació que han rebut.
  • Els usuaris interns, una vegada autenticats, poden veure a la safata d'entrada una llista dels enviaments que tenen. Per tant, els usuaris interns autenticats poden accedir als enviaments -rebuts o enviats- sense necessitar el missatge de correu.
Visualitzant un enviament, l'usuari pot veure:
  • La llista de fitxers pujats
  • La informació del remitent i del destinatari que el remitent ha introduït en crear l'enviament
  • El nom i/o adreça IP de l'ordinador des del qual s'ha creat
  • De manera opcional, la llista de les recollides que s'han fet
El destinatari té 30 dies per recollir els fitxers. Cada nit, s'eliminen els enviaments més vells de 30 dies.

Si us plau, tingueu en compte que, tot i que els fitxers són examinats per tal d'evitar virus, el destinatari ha d'anar alerta en baixar-los i/o obrir-los. Pot ser tan senzill com verificar que realment l'enviament l'ha fet el remitent. També es pot comprovar l'adreça/nom de l'ordinador des del qual s'ha creat l'enviament. No obstant això, i tenint en compte que les adreces IP poden ser manipulades, l'opció més fiable de verificació de la identitat és la primera.

Descàrrega de fitxers

La majoria dels navegadors poden reprendre les descàrregues. Imagineu aquest escenari: sou a la cafeteria, descarregant un PDF de 100Mb que un estudiant us ha pujat a comparteix.udg.edu. De sobte, algú en una taula propera comença a veure una pel·lícula (bé, intentant-ho, almenys) i la vostra connexió wifi cau: havíeu descarregat 95Mb i ara heu de començar de nou! En realitat no cal, sempre que el vostre navegador permeti reprendre les descàrregues; en aquest cas, el navegador demanarà només els 5Mb que falten del fitxer.

Els servidors de comparteix.udg.edu integren els components de represa de descàrregues que permet l'estàndard HTTP 1.1.

Limitacions de grandària de les càrregues

La capacitat de pujar fitxers més grossos que 2Gb depèn del navegador que feu servir.

Si és possible, feu servir un navegador modern de 64 bits en un sistema operatiu de 64 bits. Si teniu un sistema de 32 bits (habitual en el Windows 7), feu servir una versió moderna de Google Chrome o Firefox. Es desaconsellen les versions velles de Microsoft Internet Explorer.

El programari de comparteix.udg.edu té límits configurables pel que fa a les dades que es poden pujar d'una sola vegada. Fins i tot per a navegadors que puguin pujar fitxers més grossos de 2Gb, els enviaments no poden excedir de 2.0 GB per fitxer, o 2.0 GB en total.

Si esteu tenint els següents problemes deixant o recollint un fitxer gros:

probablement esteu connectat a Internet a través d'una connexió massa lenta per moure el fitxer adequadament. Normalment els equips tenen 2 hores de màxim per a enviar o rebre completament un fitxer.

Basat en el programari original Perl UD Dropbox escrit per Doke Scott.La versió 6.11-2 ha estat desenvolupada per Jules Field.